Hotsprings, grotten en uitzichten, Pai 04/04/2019

4 april 2019 - Pai, Thailand

Hier ben ik weer, klaar om mijn verhaal te doen voor mijn laatste dag in Pai.
Van morgen redelijk vroeg ontbeten met maar 18°C, maar wel met een prachtig uitzicht. En dan vertrok ik terug de bergen in richting mijn eerste stopplaats, de hotspring,  de meest natuurlijke warmwaterbron in de jungle. Zo zalig!! En met dat het nog zo fris was deed dit zo goed. Anderhalf uurka hierin genoten en dan verder richting de grotten. Ik wist dat ze vanuit Pai centrum vertrokken rond 10h dus ik wou voor iedereen vertrekken.

Toen ik aankwam was er nog niemand anders te zien, buiten een stuk of 30 gidsen om mee de grotten in te gaan. Ik koos voor de toer van 3 grotten met een boottochtje op een bamboeboot. 450 baht ging me dit kosten maar toen kwamen er nog 2 franse meisjes, ze vroegen als ze mee konden met mij en het maakte me echt niet zo fel uit. Toen kreeg ik te horen dat het 450 per gids was, best wel lollig aangezien het me nu maar 150baht kostte ☺️.

Dan de grotten in, met een theelamp op petroleum volgden we de gids. Enorm mooie stalagmieten en stalactieten. Ik heb de franse meisjes nog even uitgelegd hoe dit juist zat van verschil wat best wel leuk was. Maar het meest grappige, een toer in matig tot zwak Engels krijgen van een Thaise en dan franse meisjes die amper Engels kunnen, ik was een tussendoorse tolk precies ☺️. Dan na al dat moois gingen we met een boottochtje richting het einde van de grotten, hier zaten kei veel vleermuizen, maar het was een adembenemend uitzicht, de foto's kunnen jammer genoeg het echte beeld niet geven. Toen ik terug aan de ingang kwam, waren de toeristen met de begeleide toeren juist aangekomen, en ik was enorm blij dat ik dit niet gekozen had om mee te gaan. Want het waren een stuk of 100-120 man. Best wel grellig dat het er zoveel waren.

Dan was het tijd voor mij om terug richting Pai te gaan met wat tussenstoppen, ik kwam eerst en vooral de letterlijke bosbranden tegen, wat wel in ene keer de rook verklaarde die over het Noorden van Thailand heerst de afgelopen dagen. Ze steken de bomen die rot zijn dus gewoon in de fik.. Maar ook kwam ik prachtige beelden tegen, de mooie bananenbomen, de prachtige uitzichten over de kronkelwegen met haarspeldbochten die ik moest doen. Dit was echt enorm genieten.

Dan kwam ik aan bij de waterval, jammer maar helaas is het een van de droogste seizoenen ooit in Thailand, waardoor ik wéér op droge rotsen stoot. Het heeft wel iets, maar ik vind het best jammer dat ik geen prachtige watervallen te zien krijg. Dus dan maar door naar het Yun Lai Vierpoint. Man ik wist dat hier serieus stijle bergen waren in Thailand, maar man, ik had het nu wel effe benauwd, zo recht omhoog op de scooter. Maar ik ben er geraakt. Hier telt het concept van hartjes in de boom hangen net zoals het vroeger telde in Parijs met de hangslotjes aan de brug. Best wel mooi om te zien.

Eigelijk zit mijn planning erop voor vandaag dus ik zal maar wat improviseren.. Ik reed richting 'The Land Split'. Een effectieve splitsing van de grond/aarde door een aardbeving in 2008. Wat wel wauw was om te ervaren, was een boom die letterlijk op de barst staat. Als je naar onder wandelt, dan zie je gewoon de wortels van de boom nog half erin zitten. En jawel, die leeft dus gewoon nog altijd die boom. Ik zag onderweg ook een bordje dat er een waterval op 2km lag. Op met volle moed naar daar, maar die was jammer genoeg nog droger dan droog. Dus ook hier bleef ik op mijn honger zitten. Lang leve het improviseren want ook nu weer, nog 5km tot een bamboebridge, sounds good to me!! Allemaal paadjes via bamboe bruggen door de velden, met rijst, beesten, bomen, van alles moois!! Alleen moet je je het wel groen inbeelden want nu was het redelijk dor.

Nog gauw een douche genomen en dan richting het centrum, langs alle straatkraampjes af, benieuwd wat ik vandaag zou eten. Het is uiteindelijk een lasagne geworden maar een veggie versie. Een beetje pittig maar redelijk doenbaar en vooral lekker. Nog snel een cocktail gedronken en terug richting mijn hostel. Nu mijne rugzak nog pakken en dan slapen, morgen weer een lange tripdag richting Lampang..

Slaapwel

IMG_20190404_073243IMG_20190404_091130IMG_20190404_091805IMG_20190404_105152IMG_20190404_105608IMG_20190404_110032IMG_20190404_110202IMG_20190404_111218IMG_20190404_112423IMG_20190404_113244IMG_20190404_114909IMG_20190404_124740IMG_20190404_133602IMG_20190404_150103IMG_20190404_160258IMG_20190404_160742IMG_20190404_170023IMG_20190404_170844IMG_20190404_194706IMG_20190404_200726