National Park Doi Inthanon, Chiang Mai 01/04/2019

1 april 2019 - Chiang Mai, Thailand

Hey allemaal,

vandaag heb ik weer een dagje vol uitdagingen gehad, vooral fysiek dan. Alsook heb ik de kans gekregen om enorme mooie natuurbeelden te mogen zien.

Het begon deze morgen allemaal om 08.00h. Ik werd in de lobby opgehaald en was de eerste in het busje. De eerst volgende waren Chinezen of toch iets van die kanten, maar man, ik werd gelijk op de proef gesteld. De vrouw achter mij was op een kauwgom aan het knabbelen, maar echt smakken en zonder hare mond dicht te houden. Dit was voor mij echt een hel om te ervaren. Erna volgde er nog redelijk wat volk tot we met een groep waren van 10. Ik heb op het gemakske op men gsm een aflevering van suits gekeken zodat ik die vrouw niet meer hoorde en dan bij een tussenstop is ze hare kauwgom kwijt geraakt denk ik. Dus ik mijn oorstopjes uit en gewoon genieten van het uitzicht. Het was een ritje van ongeveer net geen 2 uur doordat we iedereen moesten ophalen.

Ene keer aangekomen in het nationaal park stopten we eerst bij de Sirithan waterfall, eerst een hele hoop trappen naar beneden om dan op een platform terecht te komen in de natuur, met het uitzicht van een zalige waterval, wauw, zo mooi en rustgevend, ik was al gelijk blij met de keuze om hier naartoe te komen. Als we terug naar het busje gingen had ik voor mezelf uitgemaakt om vandaag de trappen eens te tellen die ik deed. De eerste waterval zijn er al 123 op het lijstje van trappen voor vandaag.

Hierna reden we verder naar een dorpje waar de vrouwen nog echt de sjaals weven op een speciale manier en waar ook een koffie plantage is, ja ja hier was ik gelijk aan verkocht. We kregen de 'bloemetjes' te zien, die erna gepeld worden en dan geroosterd tot de koffiebonen die we thuis kennen. Natuurlijk heb ik hier een pakje gekocht voor thuis, ik ging langs de verkoopster van de koffiebonen staan en merkte gelijk dat ik een reus ben voor die mensen, ik was bijna 2 koppen groter als haar. Ook zag je hier, zoals overal in Thailand, de honden en katten los lopen zonder leiband of iets. Best wel leuk om te zien dat dat gewoon mogelijk is.

Hierna hadden we de derde stop voor de lunch, de Wachirathan Waterfall, man man, deze was zo mooi en groots. We kregen hier 3 kwartier de tijd om op het gemak rond te kijken en foto's te nemen. Ik ging naar het 2e platform en de rest volgde mooi, ik bleek iets enthousiaster en energierijker te zijn dan de rest, maar so be it. Ik had er fun in. Maar dan zag ik links nog een hele hoop treden naar boven, ik nam mezelf voor eens te zien hoe hoog ik kon geraken. Ja hallo, 465 treden later, was ik eindelijk boven aan de waterval, maar wat had ge gedacht, hier zie je niet zoveel als beneden. Dus ikke terug naar beneden, daar beginnen klimmen op de rotsen tussen de waterval om dan men prachtige foto's te kunnen nemen. Ik moet toegeven, ik ben avontuurlijker als dat ik zelf had gedacht. En ik geniet er enorm hard van.

Tijd voor de lunch, maar aangezien ik wat lang onder de indruk was van die mooie waterval, was ik iets later als de rest en heb ik redelijk snel wat Thaise soep en rijst met ei gegeten. Maar stiekem vind ik dat wel super lekker ☺️.

Dan verder naar het hoogste punt van Thailand, de Doi Inthanon zelf. We zaten op 2565m hoogte boven het zeeniveau en eindelijk was er wat afkoeling voelbaar, tegenover de 39°C van in Chiang Mai (gevoelstemperatuur 43°C) gingen we nu naar een 19°C in de schaduw. Dit was eerlijk waar wel een verademing, maar toch even die trui aangedaan die ik bijhad ☺️. We wandelden via een nature trail gewoon weer door de jungle of het natuurpark naar de andere kant, onderweg kwamen we de historie tegen achter alle mogelijke punten hier op de berg. Best wel interessant en goed gegeven door onze gids. Ondertussen ben ik ook aan de praat geraakt met 2 Amerikanen die hun Honeymoon in Thailand deden, hij werkt voor de Air force en is gestationeerd in Korea, dusja een leuke babbel mee gehad.

Ondertussen waren we bij de 2 Chedi's aangekomen. Voor mij 2 mooie torens ene voor de koning en ene voor de koningin, recht tegenover elkaar. Voor de gene die het willen weten, ze worden de Phra Mahathat Naphamethanidon en Nophamethanidon genoemd. Maar ook hier weer had ik weer wat trappen te verzetten, hoewel er een roltrap was, wou ik mezelf de uitdaging geven en de trappen nemen, de mannelijke toren had 116 treden en de toren van de koningin had er 115. Ik vraag me nog altijd af als dit bewust is gedaan. Voor de rest waren hier rond ook nog een 70 treden te doen, in de parken met bloemen en de uitzichtpunten.

Dan was het al tijd om door te gaan naar het laatste punt, the Royal Garden. Dit was te vergelijken met een botanic garden met wel veel verschillende soorten bloemen. Best wel mooi om erbij te doen, maar niet persé iets waar ik direct alleen voor zou gaan. Ook hier heb ik weer trappen gedaan, het waren er om en bij de 135. Maar hier hadden ze dus wel ne koude latté en gedroogde mango. Wat dit ook weer een top onderdeel maakte voor mijne dag. Hahahaha, ik heb echt een koffie verslaving.. Koud of warm, maakt niet uit, hoewel dat ik nu het liefste de koude koffie heb met dit weer.

Dan het ritje weer naar huis en ik besefte dat ik morgen met de scooter verder op pad ga. Maar aangezien ik redelijk weinig bij heb van kleren, moet ik dringend mijne was gaan doen. Ik heb geen idee als ik die op de komende plaatsen nog kan doen. Dus 2 straten verder, de was gedropt en ik mag die binnen 3h komen afhalen ☺️. Makkelijk toch, maar wat ga ik ondertussen doen, ik begon voor de verandering wat te wandelen en kwam bij een van de zoveel Thaise massage salons terecht. 200 Baht voor een volledige Thaise massage, ik had dit nog nooit gedaan dus waarom niet. Wel had ik wat schrik daar ik al veel gehoord had dat dit redelijk fel doorduwen is. Eerst weer een speciaal pakken aan en dan de massage ondergaan, maar ik heb genoten, daar heb je geen idee van. Zo zalig dat dat is, sorry Veerle, maar dit deed evenveel deugd of zelfs nog meer als een kinesist beurt 😉. Ik kreeg wel de vraag niet als ik een happy ending wou, dus denk dat dat enkel voor mannen is hahaha. Net mijne was gaan halen, rugzak weer in orde gemaakt en klaar om te gaan slapen nu.

Maar dus mijn samenvatting voor vandaag: veel natuur, veel mooie indrukken, veel trappen (989 die ik letterlijk geteld en bijgehouden heb), maar ook het besef dat ge als vrouw alleen in Thailand gene schrik moet hebben. Als vrouw word je altijd en overal aangesproken door mannen in van die moslim landen (sorry dat ik het zo zeg). Maar hier, hier worden de mannen van het straat geplukt en aangegrepen. Er word hier geroepen, gefloten, binnen getrokken aan de armen, ja het is wel grappig om het andersom te zien en te beseffen dat je als vrouw eens op het gemak kan rond wandelen zonder dat iemand je aanklampt. Dus bij deze, ik hoop dat jullie iets genieten van mijn reisverslagen, maar voor mij is het in ieder geval een topervaring met de luxe hier nu mijn herinneringen te kunnen en mogen neerschrijven ☺️.

IMG_20190401_104303IMG_20190401_104532IMG_20190401_110119IMG_20190401_110930IMG_20190401_111241IMG_20190401_112821IMG_20190401_120009IMG_20190401_130317IMG_20190401_140601IMG_20190401_140639IMG_20190401_145133IMG_20190401_145503IMG_20190401_151233IMG_20190401_191019